מוסיקה היהודית -המוסיקה הראשונה בעולם שהתעסקה בתרפיה.
כיום ישנה מודעות גוברת בעולם שמראה את הקשר בין מוסיקה לרפואת הנפש.
ובכלל גוברת המודעות לשימוש במוסיקה ככלי של תרפיה לנפש וגוף האדם.
כאשר אנחנו חוקרים את העניין לעומק אנחנו מגלים שבתרבות היהודית העתיקה לפני יותר מ 3,000 שנה ,המוסיקה הייתה כלי לתרפיה חזק מאוד.
פעם ראשונה שהמוסיקה היהודית בתנ"ך מוזכרת ככלי לתרפיה זה בספר שמואל, כאשר דוד הוזמן לארמון שאול לנגן לו על כינור, ומכך המצב הנפשי של שאול היה מתרומם ולכן הוא היה יכול להמשיך לתפקד ולהנהיג את הממלכה.
ציטוט: שמואל א פרק טז פסוק כג: "והיה בהיות רוח אלוקים אל שאול, ולקח דוד את הכינור וניגן בידו , ורוח לשאול וטוב לו , וסרה מעליו רוח רעה."
מכך אנו למדים של מוסיקה היהודית והעברית שורשים עתיקים ביותר שעוסקים בתרפיה.
יש סברות חזקות שאומרות שגם הלווים שניגנו בבית המקדש ידעו נוסחאות מוסיקליות של תרפיה והיו עוסקים בריפוי נפש האדם. הלווים היו יודעים את הנוסחאות העתיקות של המוסיקה היהודית התרפיסטית, נוסחאות שעבדו עם חורבן בית המקדש השני.
בימי הגלות יהודים רבים יצרו מוסיקה יהודית חדשה בתפוצות השונות שהביאה סוג של פיצוי על עובדן הנוסחאות המוסיקליות של הלווים שעבדו עם חורבן בית המקדש.
ספר תהילים הוא ספר שרבים מוצאים בוא ריפויי למצבים הנפשיים הפנימיים שעוברים על האדם בחיי היום יום, לכן רבים נהגו למצוא בוא נחמה והתרוממות רוח שמרפא את נפש האדם. אותה התרוממות נפש שמביא לנו המוסיקה היהודית בכללותה.
יש פרקים רבים בתהילים שהלווים בבית המקדש היו נוהגים לשיר בלחנים מסויימים, אותם לחנים היו ידועים להם וגם כן נעבדו עם חורבן בית המקדש.
אומרים שללחנים אלו היו תדרים חזקים של ריפוי דרך חיבור לאור הבורא, כמו למשל הפרקים של " מזמור לאסף" או מזמורי "הללויה" ו-"שיר למעולות".
הפרק שמסיים את ספר תהילים ק"נ מביא התרוממות נפש גדולה וריפוי, בכך שכל חלק בנשמתנו מהלל ומחובר לבורא. פרק זה הוא גם אחד הפרקים שהלווים בבית המקדש היו נוהגים לשיר אותו ובכך הפרק הזה הוא חשוב ביותר למוסיקה היהודית, מימי בית המקדש ועד ימינו.
Comments
Post a Comment